Humanities and Social Sciences

Studia Socjologiczne

Content

Studia Socjologiczne | 2019 | No 2 |

Abstract

W artykule analizujemy preferencje polityczne młodych ludzi, które wiążą się z ich aktywną obecnością po prawej stronie politycznej sceny. Interesuje nas, jakie poglądy, postawy i jakie oceny sytuacji przed i po wyborach parlamentarnych 2015 roku reprezentują młodzi Polacy deklarujący sympatie wobec prawicy lub oddający głos na ugrupowania prawicowe. Czym jest prawicowość jako pewien system poglądów młodego pokolenia i jak on się ma do prawicowości rozumianej politologicznie (jako konserwatywne poglądy obyczajowe i liberalne poglądy ekonomiczne)? W artykule dokonujemy teoretyczno-politycznej konceptualizacji kategorii prawicy politycznej, a następnie konfrontujemy ją ze społecznymi wyobrażeniami o differentia specifica prawicowości. Uwagę skupiamy na prawicowości młodych ludzi odtwarzając jej obraz na podstawie danych, zwłaszcza na wynikach własnych badań z 2016 roku. Analizujemy zachowania i motywacje wyborcze badanej grupy, poglądy na gospodarkę, kwestie socjalne, państwo, tożsamość wspólnotową, stosunek do działań opozycji politycznej i niezależności sądownictwa konstytucyjnego. Wyniki analiz pokazują, że wielu młodych wyborców, głosujących na prawicę, wcześniej należało do wyborców niezdecydowanych, poszukujących politycznych identyfikacji. Przede wszystkim jednak pokazują, czym jest prawicowość młodego pokolenia, ukazują jej płynny, niekoherentny i eksploracyjny w dużej mierze charakter oraz możliwe polityczne przepływy i znaczenie.

Go to article

Abstract

The main goal of this article is to compare the opinions of citizens from four European countries (Germany, Great Britain, Spain and Poland) regarding basic income in the broader context, among other things, of welfare regimes these countries represent. Statistical analyses of the Europeans’ attitudes towards basic income are based on interviews carried out in 28 European Union countries. Four countries, representing four different types of welfare regimes that can be found in the literature (the Nordic model has been excluded due to the sample size), and differing in economic welfare as well as historical experiences in regard to socio-economic system formation, have been selected for further analysis. Our analysis is based on special use of the single posthoc test with the Bonferroni adjustment for evaluating cross-country differences in basic income support and use of logistic regression for verifying the within-country impact of particular effects on basic income attitudes. The results of our analysis do not confirm that either the type of welfare regime or the level of social services in particular countries have a significant impact on attitudes toward basic income attitudes. However, we found the clear and direct impact of basic income awareness on supporting the programme.

Go to article

Abstract

W artykule zweryfikowano i pogłębiono tezy na temat uczestnictwa w kulturze w małych i średnich miastach postawione w trakcie ogólnopolskich, eksploracyjnych analiz etnograficznych. Źródłem danych służących weryfikacji są wyniki badań przeprowadzonych w sześciu miejscowościach (Dobrzyniu, Obrzycku, Rawiczu, Ostródzie, Grudziądzu i Elblągu) w 2017 roku. Teoretyczną podstawę badań i analiz stanowi „postrozszerzeniowa” koncepcja kultury – nowa propozycja konceptualizacji uczestnictwa w kulturze. W badaniu potwierdzono tezy mówiące o niewielkim zainteresowaniu większości mieszkańców uczestnictwem w kulturze instytucjonalnej, wyspowym charakterze aktywności elit, „relacjogennej” funkcji uczestnictwa w kulturze, wciąż istotnej roli telewizji i niskich wskaźnikach czytelnictwa. Ponadto ustalono, że nowe, cyfrowe formy dostępu nie odmieniły jeszcze praktyk kulturalnych na obszarach pozametropolitalnych. Wynikiem prac badawczych jest też jedna z pierwszych segmentacji osób uczestniczących w kulturze w małych i średnich miastach.

Go to article

Abstract

W artykule Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego w małych miastach województwa białostockiego okresu międzywojennego doszło do stosowania brutalnej przemocy przez niektórych mieszkańców narodowości polskiej, przy zróżnicowanym udziale Niemców, wobec obywateli polskich narodowości żydowskiej.

W pracy Autor odwołał się do tożsamości pogranicza jako kategorii socjologii pogranicza, która umożliwia analizę występujących na omawianym pograniczu polsko-żydowskim dwóch niemal przeciwstawnych typów tożsamości zbiorowych. Wskazano na pięć głównych wymiarów podziałów społecznych (przestrzenne, religijne, poststanowe, narodowe, cywilizacyjne) oraz na więź terytorialną, jako czynnik łączności międzygrupowej. W podsumowaniu Autor wskazuje na brak działań ze strony zewnętrznych aktorów politycznych i kulturowych w warunkach narastania procesów modernizacyjnych w małych miastach.

Go to article

Abstract

Celem artykułu jest pokazanie zmian użycia metafor „czerwony autobus” i „autobus” w polskiej kulturze popularnej na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Znaczenie badania leży w powiązaniu ich ze sposobem przedstawiania społeczeństwa polskiego oraz zbiorowym doświadczaniem i wytwarzaniem emocji. Autorzy zastosowali koncepcje teoretyczne i narzędzia analizy dyskursu. Jako materiał badawczy wykorzystali zbiór 20 polskich utworów muzycznych z lat 1952–2014, w których metafora „autobus” pełniła ważną rolę, wykorzystując ją jako domenę źródłową dla obrazowania stanu zbiorowości. W rezultacie syntetycznego zestawienia treści metafory i zbadania jej umieszczenia w tekście oraz bardziej szczegółowej analizy kontekstowej wybranych utworów autorzy wykazali tendencję do ukazywania społeczeństwa jako wspólnoty ludzi obcych, ale jednocześnie bliskich ze względu na podzielanie pozycji relatywnego wykluczenia, braku zbiorowego celu i indywidualnego wpływu, a także doświadczanie różnych emocji negatywnych.

Go to article

Abstract

Research on participation of social media users has contributed to our understanding of modern citizenship, civic engagement, and contemporary public sphere. Despite a growing interest in participatory practices in social media little is known about the factors affecting political participation of social media users. Based on an online survey of 700 social media users in Poland, this study examines the relationship between social capital (defined at the individual level as a resource embedded in personal networks) and political participation. It has been established that there is a contradictory relationship between social capital and participatory activities of social media users. Apparently, differences between the resources that are only embedded in personal networks on the one hand, and those that can be mobilized for purposive actions on the other, matter when association between social capital and political participation is considered. Moreover, the presence of these resources significantly varies across different types of social relations (family, friends and acquaintances) of respondents engaged in different participatory actions.

Go to article

Abstract

Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób zastosowanie teorii dyskursu do problematyzowania rozumienia religii i sfery publicznej może skierować uwagę na nowe aspekty w badaniu publicznej roli religii. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej, krótko prezentuję dotychczasowe badania na temat publicznej obecności religii, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji teorii deprywatyzacji i religii publicznej José Casanovy. W drugiej części pokazuję, jak przyjęte przez Casanovę założenia dotyczące religii oraz sfery publicznej przekładają się na ograniczenia dla rozumienia i badania publicznej obecności religii. W odpowiedzi na te krytyczne głosy, w trzeciej części, wskazuję, w jaki sposób teoria dyskursu może być przydatna w radzeniu sobie z takimi ograniczeniami, a w rezultacie pozwolić na trafniejszą diagnozę oraz interpretację roli religii w sferze publicznej.

Go to article

Abstract

W niniejszym eseju autor proponuje reteoretyzację głównych idei zawartych w książce „Testy edukacyjne. Studium dynamiki selekcji i socjalizacji” (2017) autorstwa Agnieszki Gromkowskiej-Melosik. Z przykładów szczegółowo opisanych w książce, autor wyodrębnia uniwersalne wzorce zmian społecznych spowodowanych wprowadzeniem testów edukacyjnych, w ramach których podmioty uwikłane na różnych poziomach w testy edukacyjne reorientują swoje zachowania. Wszystkie te zmiany nazywane są testyzacją. Testyzacja składa się z trzech elementów: testokracji (poziom makrospołeczny), testolatrii (poziom przekonań kulturowych) i uczenia pod testy (poziom mikrospołeczny). Testokracja jako „rządy testów” polega na wykorzystaniu systemów abstrakcyjnych jako narzędzia selekcji. Testokracja jako „zarządzanie poprzez testy” polega na porównawczym ocenianiu stanu systemów edukacji na świecie. Testolatria obejmuje zespół przekonań kulturowych odnoszących się do obiektywności i niezależności testów. Przekonania te zapewniają stabilny i społecznie uprawomocniony porządek testowania. Wreszcie, uczenie pod testy modyfikuje techniki przekazywania i przyswajania wiedzy, przypisując wyższe wartości tym, które z większym prawdopodobieństwem poprawiają wyniki testu.

Go to article

Editorial office

Editors

Editor in Chief

Jacek Wasilewski (Institute of Political Studies, Polish Academy of Sciences) e-mail: jwasilew@swps.edu.pl

Managing Editor

Barbara Gruszka (Institute of Philosophy and Sociology, Polish Academy of Sciences) e-mail: bgruszka@ifispan.waw.pl

Associate Editors

Wojciech Adamek (Jagiellonian University) – Classical Sociological Theory; Book-reviews; Letters and Polemics

Marta Bucholc (University of Warsaw, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn) – Humanistic Sociology

Henryk Domański (Institute of Philosophy and Sociology, Polish Academy of Sciences) – Social Structure and Mobility

Anna Horolets (University of Warsaw) – Social Anthropology

Piotr Jabkowski (Adam Mickiewicz University in Poznan) – Statistical Editor; Quantitative Research Methods; Quality of Life Studies

Katarzyna Kajdanek (University of Wroclaw) – Urban Sociology; Community Studies

Łukasz Krzyżowski (University of Science and Technology – AGH Krakow, Humboldt University)– Demography and Migration Studies; Qualitative Research Methods

Magdalena Nowicka (Humboldt-Universität zu Berlin) – Ethnicity; Collective Identity; Sociological Theory

Marta Olcoń-Kubicka (Institute of Philosophy and Sociology, Polish Academy of Sciences) – Economic Sociology

Krzysztof Pietrowicz (Nicolaus Copernicus University) – Contemporary Sociological Theory; Science and Technology Studies

Mikołaj Stanek (Universidad de Salamanca) – Sociology of Religion, Demographic Analysis

Tomasz Szlendak (Nicolaus Copernicus University) – Sociology of Culture; Sociology of Family

Contact

Journal Office Address

00-330 WARSZAWA, Nowy Świat 72, room 235

phone: (+48-22) 657-28-61, fax: (22) 826-78-23

e-mail: redakcja@studiasocjologiczne.pl

Instructions for authors

Information for Authors

Only original contributions will be published in ‘Studia Socjologiczne’. The manuscripts submitted to ‘Studia Socjologiczne’ will not have been published before and they will not be under consideration for publication anywhere else at the time of their submission, notwithstanding the form and the language of the publication. We publish articles in English, provided that they have been written in clear academic English as customary for publications in social sciences (no proof reading will be done). All submissions, including book reviews, should have a title. For articles and review essays please provide an abstract and keywords.

Since 2019 all authors submitting publications to Studia Socjologiczne are required to provide their ORCID identifier (Open Researcher and Contributor ID), which will be printed next to the author’s name and affiliation. It can be obtained by registering at https://orcid.org.

Any and all submissions should be made online through the Editorial System available at https://www.editorialsystem.com/stsoc/. Please follow the guidelines below.

Title

As concise as possible, preferably 5-7 words, unequivocal, without any quotations and, as far as possible, without metaphors. We suggest to refrain from using subtitles. The title should be clear and easy to memorize both in English and in Polish.

Word count

The submissions should be between 5,000 and 9,000 words, including tables and graphs. 5,000 words is roughly 15 printed pages (Times New Roman 12, 1.5 interline spacing).

Formatting

Please apply the following formatting throughout the text: A4 paper size; Word or equivalent format; Times New Roman 12; 1.5 interline spacing; 25 mm margins on all sides; justified; continuous page numbers in bottom right-hand corner; title of the article in bold and centred; all headings left-aligned, bold and indented. Paragraphs should be indented. Tables, graphs, etc. should be in black and white only and attached at the end of the text as an appendix.

Structure

The article should include the following elements, which should be easily identifiable for the reviewers (the authors may compose and name these elements in any way they choose, always bearing in mind that including them increases the chances of manuscript acceptance).

1. Main thesis (research question, problem to be solved)

2. Theory/literature review (as well as an indication of direct connection between the theory and the research problem)

3. Method

4. Data and analysis; interpretation of research findings and their discussion

5. Conclusion

Abstract

The abstract should make it easier for the reader to reach the article and provide an incentive to read it. It should present research questions, aim and scope of the work, data, method, and scope of research as well as main theses and findings.

The abstract should be written in third person and should neither repeat nor paraphrase the title of the article. It should not include definitions or quotations, and should not be argumentative. It should be concise, without any stylistic effects or repetitions. We encourage the authors to use simple or compound sentences, without parentheses. An abstract that is imprecise, inaccurate or irrelevant makes it difficult to reconstruct the article’s contents, thus reducing the chances of a reaction from readers.

Keywords

The author should give 3-5 keywords. The first may be the name of sociological subdiscipline to which the submission belongs. Keywords should not be too general (e.g. globalization, capitalism, social change), they can be proper nouns. Keywords should make it possible for the reader to find the article in an electronic database. We suggest to use standard terminology, to refrain from using neologisms, metaphors etc.

Reviews and acceptance

Any submission is accompanied by a statement made by each of the authors confirming that the submission it her/his/their original work and that the participation of any other person who contributed to it has been duly acknowledged (e.g. as a footnote or a note acknowledging such person’s making the data available, developing the method of measurement, methodological consultation etc.), and that no person has been named as the author of the submission whose contribution is negligible (honorary authorship).

AUTOR'S STATEMENT

If work on the submission was supported by a fellowship, a research grant, etc., the author should name any such sources of funding of the work or its publication in a footnote.

Each submission is reviewed by two reviewers in a double-blind system (the reviewers do not know who the author is and the author does not know who the reviewers are). A list of reviewers is published on the cover of paper version and on the journal’s website.

The reviews are made in writing and should be concluded by qualifying the submission into one of the following four categories:

1. Accept (without revision or with minor technical and editing corrections).

2. Accept subject to revision (a minor revision as suggested by the reviewer).

3. Revise and resubmit for review (a major, substantial revision as suggested by the reviewer).

4. Reject.

The main criteria which the reviewers take into account are:

a/ Originality and theoretical impact of the problem (including research design and method);

b/ Methodological correctness; credibility and relevance of the data;

c/ Clear presentation of the main thesis/research question; clear and logical argumentation;

d/ The extent to which the submission increases or modifies the existing theoretical insights, research methods or findings;

e/ Formal correctness of the text (including compliance with editing guidelines).

Depending on the form and content of the text, the further criteria may include:

a/ the potential to inspire a scientific discussion;

b/ teaching potential;

c/ originality of the empirical data.

Revisions

Most reviews suggest minor or major revisions. Revisions should be clearly marked in the manuscript (e.g. through track changes option, different colour etc.). In case of a paper resubmitted after a major revision (reviewer’s decision no 3: ‘Revise and resubmit for review’), three documents should be submitted:

• draft version of the manuscript (the original text with clearly visible track of changes);

• clean version of the manuscript without track changes;

• response to reviewers, containing the answers to the questions raised in reviews, indicating what has been changed and what has been left unchanged in the paper (and explaining why it has been done so).

Self-citations

Academic journals are ranked according to various criteria. Rankings are important because the publication’s ‘value’ expressed in points depends on them. Self-citations (in this case meaning references to other articles published in the same journal) are a factor negatively influencing the journal’s position in rankings (the more self-citations there are, the worse it is for the journal). References to and citations from other journals, preferably the top ones in a given field, are favoured. Naturally, in some cases referencing an article published in ‘Studia Socjologiczne’ can be absolutely necessary for constructing an adequate argumentation. However, the manuscripts containing an excessive number of self-citations will not be forwarded to reviewers unless the number of self-citations is radically cut.

Ethical standards

The editors of ‘Studia Socjologiczne’ are committed to maintaining academic integrity and high standards of research practice. All instances of breaching the legal and the ethical principles of the academic practice, including plagiarism and self-plagiarism, will be registered and publicized.

Referencing Style Guide

References to literature should be inserted in text (not in or endnotes!) in the following form: (Okólski 2012: 75). The notes in manuscript should be kept to a minimum and take the form of endnotes that are placed before the Reference list.

Reference list should be formatted in the following way:

Monograph:

Cooley, Charles H. 1922. Human Nature and the Social Order. New York: Scribner’s.

Edited volume:

Berkman, Lisa F. and Ichiro Kawachi, eds. 2000. Social Epidemiology. New York: Oxford University Press.

Chapter in a book:

Znaniecka Łopata, Helena. 1965. The Function of Voluntary Associations in an Ethnic Community: Polonia. In: E. Burgess and D. Bogue (eds). Contributions to Urban Sociology. Chicago: University of Chicago Press, p. 203–223.

Journal article:

Okólski, Marek. 2012. Modernising impacts of emigration. “Studia Socjologiczne” 3: 49-80.

Journal article (if DOI is available):

Halamska, Maria. 2016. The Evolution of Family Farms in Poland: Present Time and the Weight of the Past. „Eastern European Countryside” 22: 27-51, DOI: https://doi.org/10.1515/eec-2016-0002.

Internet sources:

The reference in the text should have the same form as in the case of ‘paper’ publications. In the Reference list at the end of the manuscript the link to the publication and the date of access (DD MM YYYY) should be provided alongside the source description.

Example 1: reference in text (WB Group 2017); in reference list: WB Group. 2017. International Debt Statistics. http://databank.worldbank.org/data/download/site-content/IDS-2018.pdf. Access 08.11.2017.

Example 2: reference in text (Wang 2017); in bibliography: Wang, Trisia. 2017. Big Data Needs Thick Data. „Etnography Matters”. http://ethnographymatters.net/blog/2013/05/13/big-data-needs-thick-data/. Dostęp 17.09.2017.

Editorial System User Guide

1. Go to https://www.editorialsystem.com/stsoc/

2. Click ‘Create an account’ and provide your email address as a login.

3. Fill in the registration form and select a password. It is important that you memorise (write down) your password, because all your contacts with the editorial team will run through the Editorial System (ES) only.

4. The log-in procedure is the same for Reviewers and Authors. The system ascribes a reviewer status and informs Reviewers about it by an email. The following part of the Guide is addressed to Authors.

5. After successfully logging in, click ‘Submit new manuscript’.

6. Follow the instructions that will appear on the monitor. The submission procedure for ‘Studia Socjologiczne’ consists of 12 steps. Each step should be passed, otherwise the ES will not proceed with submitting the manuscript to the editorial team. Below please find the additional information in some of the steps:

Step 3: Running head. ES allows 60 symbols, we recommend to limit short title to 30-35. Short title will appear on the journal cover and in the running head.

Step 4: Abstract. ES allows 150 words.

Step 5: Authors. Submitting author (a person logged in ES) will be automatically indicated as the Corresponding author (all communication with the editorial team will run through the email of this person) as well as the first author. Since 2019 all authors have to provide their ORCID identifier. It can be obtained at https://orcid.org. If there are more authors than one, click ‘Add author’ and provide their details. After the co-authors are added, the order in which the authors’ names will appear can be changed (i.e. the submitting author should not necessarily be the first author of the manuscript). If you want to change the corresponding author, select an ‘set a corresponding author’ icon beside this person’s name.

Step 6: Author’s statement. The statement should be filled in and signed (the form is available for download from ‘Studia Socjologiczne’ website), scanned and attached through ES. Manuscripts with no author’s statement cannot be submitted.

Step 7: Keywords. Each keyword should be confirmed by a separate ENTER.

Step 8: Topics. Indicate the topics (ideally one!) that best match the manuscript’s content. Your choice will help us in selecting competent reviewers.

Step 10: Files. Upload manuscript. ES allows to upload separate files with tables and figures but this is not obligatory. However, we advise to upload heavy or complex figures/graphs as separate files. Please remember that figures, maps or diagrams in colour will not be accepted. Please make sure that all such material is provided in grey-scale and is perfectly readable.

Step 11: PDF file. ES will automatically generate a PDF file, which has to be opened and accepted. Reviewers will work with the PDF file, but they will also have access to the original file.

Step 12: Submit manuscript. ES will assign a number to the manuscript, this number shall be used in contacts with the editorial team. After the successful submission of the manuscript the Author will receive an automatic message confirming the submission.

This page uses 'cookies'. Learn more